Åsikts inlägg angående sporrar och spö

Jag tycker att det är superviktigt att men har en fin skänkel och inte sparkar i sidona på hästenn då det enligt mig är fel. Jag tycker också att man ska ta hänsyn till hästen verkar det bil stressad inte trivas med de sporrar du har byt eller använd inte sporrar, tänk dig on någon satt på din rygg och sparkade med sporrar eller hade ett spö de slog dig med.. ganska stressande eller hur? Jag kan inte ha spö på Sessan då hon är spö rädd, hon är också lite stressad i sig själv så något som gör henne mer stressad. Även om det säkert skulle gå att rida med spö på en spö rädd häst men vad den måste göra är att lita på dig så i grund och botten handlar det om att respektera hästen och ta hand om den rätt så den litar på dig.
Sporrar är din extra skänkel som ska för fina en redan hyffsat fin skänkel, från reg.tävlingar och uppåt är sporrar ett måste tycker att det är lite konstigt att man måste rida med sporrar även om man inte behöver men samtidigt så ser det fint ut på något sätt, om man inte har sporrar ser stöveln jättetom och tråkig ut så på ett sätt kan jag förstå för stilens skull. Vad tycker ni rätt eller fel?
Det finns olika typer av sporrar tillexempel rullsporrar, ponnysporrar (KORTA MAX 15MM, RUNDA ELR. FYRKANTIGA), stjärnsporrar och så vidare. Vissa mildare än andra (kan göra ett specifikt inlägg om de längre fram).

Spö ska enligt mig användas när de verkligen behövs lite som en förlängd arm skänkel och enbart vid behov. Då jag varit hoppryttare så har man sätt många som tyckt att hästen/ponnyn inte varit tillräckligt snabb/taggad mot vissa hinder speciellt på omhoppningar då de har spöat hästen som fan, i vissa fall har domare sagt till men inte alltid.Jag tycker att det är sorgligt att inte alla tar hänsyn till att hästar är djur utan tror att de är tävlingsmaskiner. 

Vad tycker ni är det okej att rida alla hästar med spö och sporrar som man vill eller ska man lyssna till hästen?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag rider på en ridskolehäst som är, ja lite skänkeldöv ibland. Det är verkligen svårt att få igång honom och ofta går han emot skänkeln och tränger inåt något fruktansvärt! Jag har kikat på när andra ryttare rider hästen och de har samma problem och ofta är det ännu värre än när jag rider =(.



Jag frågade en ridlärare om sporrar, men hon menade på att man minsann inte ska använda sporrar som hjälpmedel för att få hästen att lyssna osv.



För ett par veckor sedan red jag för en annan ridlärare som klädde på mig sporrar och vilken skillnad det var! Det var som att rida på en helt annan ponny!!! Han trängde inte alls emot skänkeln och bjöd verkligen.



Jag tycker att sporrar ska användas om man klarar av det, aldrig annars! Men vissa rider ju sina privathästar jämt med sporrar. Jag undrar varför? Blir inte hästen okänslig då? Till slut?



Jag skulle tycke det var jätte kul om du skrev ett inlägg om olika sporrar, när de används osv.



De jag red med hade en rullande trissa. Kändes ganska snälla.

2011-04-26 @ 20:17:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0