Intressant kommentar

Hanna om Åsikts inlägg angående sporrar och spö:
Jag rider på en ridskolehäst som är, ja lite skänkeldöv ibland. Det är verkligen svårt att få igång honom och ofta går han emot skänkeln och tränger inåt något fruktansvärt! Jag har kikat på när andra ryttare rider hästen och de har samma problem och ofta är det ännu värre än när jag rider =(.

Jag frågade en ridlärare om sporrar, men hon menade på att man minsann inte ska använda sporrar som hjälpmedel för att få hästen att lyssna osv.

För ett par veckor sedan red jag för en annan ridlärare som klädde på mig sporrar och vilken skillnad det var! Det var som att rida på en helt annan ponny!!! Han trängde inte alls emot skänkeln och bjöd verkligen.

Jag tycker att sporrar ska användas om man klarar av det, aldrig annars! Men vissa rider ju sina privathästar jämt med sporrar. Jag undrar varför? Blir inte hästen okänslig då? Till slut?

Jag skulle tycke det var jätte kul om du skrev ett inlägg om olika sporrar, när de används osv.

De jag red med hade en rullande trissa. Kändes ganska snälla.


Svar: Jag tycker att båda dina ridlärare har rätt på ett visst sätt men att den som tycker att sporrar på hästen behövs har lite mer rätt till en början. Men för att svara på dina frågor nu då, jag tror att många rider med sporrar på sina hästar för att det ser proffsigare och snyggare ut vilket kanske är lite konsitgt men sen har många sporrar på för att en nästan osynlig skänkelhjälp ska bli tydlig för hästen. Det ser mer samspelt ut så, visst kan de bli lite okänsliga för vår sporrlösa skänkel tillslut och bara lyssna på sporrarna. Så för att hästen/ponny du har inte ska bli okänslig så är det bästa att variera mellan sporrar och  sporrlöst. Lycka till med ponnyn.
Jag ska innan veckans slut förhoppningsvis ha gjort ett sporr-inlägg.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Från regional tävling måste man väl rida med sporrar använd de rätt och de förstärker din hjälp

2011-04-27 @ 09:21:02
Postat av: Anonym

hahaha tror faktiskt inte att ryttarna rider med sporrar för att det är snyggt?! men ja, det är snyggare med sporrar på, men jag tror definitivt inte det är anledningen till ryttare rider med sporrar!!

2011-04-27 @ 10:16:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0